reisverslag 30 en 31 dec 2013 - Reisverslag uit Ahipara, Nieuw Zeeland van Johan en Corrie - WaarBenJij.nu reisverslag 30 en 31 dec 2013 - Reisverslag uit Ahipara, Nieuw Zeeland van Johan en Corrie - WaarBenJij.nu

reisverslag 30 en 31 dec 2013

Blijf op de hoogte en volg Johan en Corrie

31 December 2013 | Nieuw Zeeland, Ahipara

- maandag 30 dec: Ton heeft vanochtend nog voor een ontbijt gezorgd en we hebben nog even met Nederlandse vrienden geskypt, daarna zijn we vertrokken. Aan de rand van Whangarei hebben we een bezoek gebracht aan de watervallen. Na een korte wandeling hadden we volledig zicht op deze waterval die 26 meter naar beneden valt; een mooi gezicht in een mooie groene omgeving. Daarna zijn we verder noordwaarts gereden, naar Kawakawa, dat bekend is om het door Hundertwasser (Oostenrijkse architect en schilder) ontworpen toiletblok met glanzende kermamieken potten in verschillende vormen, kleuren en groottes en met flessen in cement. Daarna hebben we de weg vervolgd naar the Bay of Islands, een baai met heel veel kleinere en wat grotere eilanden. In de haven/ de wateren rondom de eilanden liggen vele (zeil-)schepen. In Paihia hebben we het pontje genomen naar Russell. Russell was in 1900 een walvisstation, maar lang daarvoor al de eerste plaats waar voet aan land gezet werd in Nieuw-Zeeland. Het was in die dagen de 'hoofdstad' van Nieuw-Zeeland (later werd dat Auckland en nu is het Wellington). In het plaatselijke museum ligt nog een boot(je) waarmee ze destijds op walvisvangst gingen. Verder is er de Pompallier Mission (1841), destijds in gebruik als een drukkerij, is gerestaureerd en er zit nu een drukkerij-/ boekbindersmuseum in met de originele drukpers. We hebben nog een bezoek gebracht aan de kerk waar de gaten van kogels nog in de houten buitenmuren te zien zijn, uit roerige tijden van voorheen. Terug in Paihia zijn we naar Waitangi gereden naar de Treaty Grounds, daar is in 1840 het verdrag van Waitangi getekend tussen de Britse Kroon en een aantal Maori leiders. Het verdrag zou er voor moeten zorgen dat de Maori en hun natuurlijke rijkdommen beschermd zouden worden maar de landonteigening ging door tot ver in de 20e eeuw. We zijn die middag geeindigd in Kerikeri waar we eerst nog een kort bezoek gebracht hebben aan Kerikeri Mission Station; het was in 1819 de 2e missiepost in Nieuw-Zeeland en daarmee één van de oudste nederzettingen. We hebben de Stone Store bezocht, het oudste overgebleven stenen gebouw (uit 1835) en daarna zijn we naar een camping gereden voor de overnachting.
- dinsdag 31 dec: We zijn vanochtend begonnen met het idee richting Cape Reinga te rijden en dan op Nieuwjaarsdag met een georganiseerde toer naar de kaap te gaan. Echter de afstand naar het begin van de weg naar de Cape hadden we in de ochtend al afgelegd. Johan had zelfs nog een bezoek gebracht aan een museum van oude, opgeknapte tractoren, auto's etc. Er waren ook allerlei andere verzamelingen te bekijken, bijv. fototoestellen, sigarendoosjes, speldjes/ buttons etc. Na tanken in Awanui zijn we 's middags zelf, met onze camper, naar Cape Reinga gereden, een tocht van ruim 100 km enkele reis, over een smalle landtong van ca. 12 km breed. Bij Cape Reinga hebben we de vuurtoren bezocht en op de kaap (Cape Maria van Diemen) rond gelopen en gekeken. Er was veel te lezen over de betekenis van deze plaats voor de Maori. Reinga betekent zoveel als 'de onderwereld'. Het verwijst naar het Maorigeloof dat de geesten van de doden zich hier opmaken voor hun reis naar Hawaiki (het hiernamaals). De wortels van een oude pohutukawa-boom op de punt van de kaap zouden het vertrekpunt voor deze geesten zijn. Op de kaap zie je de Grote Oceaan en de Tasmanzee in elkaar overvloeien. Deze plek is bjna het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland (de North Cape ligt net iets hoger). Op de terugweg hebben we de zandduinen (tot wel 140 m. hoog) langs Ninety Mile Beach aangedaan, waar een aantal mensen met een soort surfboard aan het zandsurfen was; de meesten gingen op hun buik naar beneden maar sommige waakhalzen probeerden staand op de plank de duinen af te surfen. Ninety Mile Beach heeft meer weg van een woestijn dan van een strand. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een caravanpark maar omdat we graag telefonisch bereik wilden hebben (met het oog op nieuwjaar), moesten we veel verder rijden dan we vooraf bedacht hadden. We kwamen om 18.30 uur in een park in Ahipara aan (aan de westkust) en daar was alleen nog een campingplaats zonder stroom beschikbaar, tussen de tenten en de jongelui. Het zou een drukke, onrustige oudejaarsnacht worden, was de voorspelling van de dame bij de receptie. Nou, dat zouden we wel meemaken dan. We besloten hier te blijven. 's Avonds zijn we nog even naar het strand, Ninety Mile Beach, gewandeld en hebben even naar enkele surfers staan kijken.

• 31 December 2013 - 19:30

Marcel Sieben:

Hallo Corrie en Johan

Aangezien jullie avontuur verder gaat willen wij toch even onze beste wensen voor 2014 doorsturen ik lees wel dat je veel ziet daar geniet er nog van en we blijven jullie volgen.Groetjes van ons

• 31 December 2013 - 19:34

Marja:

Heey Johan & Corrie,

Ben reuze benieuwd naar hoe jullie jaarwisseling is geweest. Waarschijnlijk reuze gezellig met de andere campinggasten! Lijkt mij een bijzondere ervaring om dit te beleven in een ander land.
    Wij hebben de jaarwisseling nog te goed. Over 4,5 uur is het hier zover!
    Ik wens jullie een gezond, gelukkig, geweldig en gezellig 2014 toe. Dat jullie samen nog vele mooie reizen mogen beleven.
    Ik geniet van jullie reisverslagen. Leuk geschreven en daardoor prettig leesbaar!
    Nog veel plezier en lekker genieten van jullie avontuur.
    Marcel en ik zijn gelijk een berichtje aan het typen begrijp ik.

Groetjes en xxx-jes Marja.

• 03 Januari 2014 - 13:10

Ine Rosch:

Allereerst de allerbeste wensen! Ik heb de foto's en verslagen gedeeltelijk terug gekeken. Wat een prachtige landen. Wij gaan er ook over dromen en.misschien komen die dan wel uit. Zus en man zijn onderweg. Hangen waarschijnlijk ergens in de lucht. Doen jullie ze de groeten van ons allemaal en een dikke knuffel van André. We blijven jullie volgen.

• 03 Januari 2014 - 21:44

Annie Van Galen:

De beste wensen voor 2014. Ik hoop voor jullie dat deze prachtige reis brengt wat jullie ervan verwachten. Ik zie Corrie graag gezond en wel weer terug in Den Bosch binnenkort. Annie van Galen

• 04 Januari 2014 - 15:41

Karina:

Hallo Corrie en Johan,
    Wat een prachtige reis zijn jullie toch aan het maken. Een beetje groen van jaloezie zie ik wel als ik jullie uitgebreide verslagen lees en de foto's zie.
    Maar in ieder geval de beste wensen voor 2014. Het mooie begin is er in ieder geval al!