reisverslag 13-16 jan 2014 - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van Johan en Corrie - WaarBenJij.nu reisverslag 13-16 jan 2014 - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van Johan en Corrie - WaarBenJij.nu

reisverslag 13-16 jan 2014

Blijf op de hoogte en volg Johan en Corrie

16 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Murchison

- maandag 13 jan: we zijn vanaf de camping meteen naar Wellington gereden. Rond half 11 waren we bij de ferry-terminal; daar hebben we onze camper alvast op de juiste plaats gezet en toen zijn we nog even Wellington ingegaan. We hebben een bezoek gebracht aan de parlementsgebouwen en hebben een rondleiding gehad door een deel van the Beehive (1979) en het oude parlementsgebouw uit 1922. Hierna zijn we terug gegaan naar de camper want om 12.30 begon het inschepen van de auto's. We hebben onze lunch uit de camper meegenomen en aan boord geluncht op het buitendek met zicht op Wellington. Het was heerlijk weer, maar toen we de haven van Wellington uitvoeren, net voor we Cook Strait ingingen, betrok de lucht en vielen er wat druppels. De rest van de tocht hebben we grotendeels binnen doorgebracht. Na ruim 3 uur varen zijn we aangekomen op het zuidereiland, op Picton en daar hebben we een camping gezocht. We reizen morgen pas weer verder.
- dinsdag 14 jan: Vanuit Picton zijn we vanmorgen vertrokken richting Nelson. We hebben de Queen Charlotte Drive gereden van Picton naar Havelock; een bijzonder mooie route over een smalle bochtige weg langs de kust met geweldige uitzichten op de Marlborough Sounds. Gisteren, toen we er met de ferry door kwamen, was het zicht niet helder, maar vanochtend scheen de zon en het was prachtig in dit bijzondere gebied. Aan het eind van de route, net voor Havelock, hebben we nog een wandeling gemaakt naar de rand van de Sounds/ naar de kust. Toen zijn we doorgereden naar Nelson, een grotere plaats, meer toeristisch. We hebben wat informatie verzameld voor activiteiten/ bezienswaardigheden in de omgeving en boodschappen gedaan. We besluiten vandaag in Nelson te blijven en zijn naar de camping gereden voor een late lunch. In de zon hebben we een tijdje zitten te genieten van de rust en van de warmte; we hebben wat gelezen en nog een wandeling gemaakt.
- woensdag 15 jan: We hebben Nelson-centrum met een bezoekje vereerd. We hebben de kathedraal gezien en zijn bij het middelpunt van Nieuw-Zeeland geweest (dat in Nelson ligt). Hierna zijn we naar Richmond gegaan en hebben daar ook nog even rondgekeken en een kopje koffie gedronken. Dit gebied staat bekend om de fruitteelt en dat was ook goed te zien aan de vele boomgaarden met appels, peren en pruimen. Hierna zijn we naar het Abel Tasman National Park gegaan waar we onze eerste stop hadden bij Hawkes Lookout. Na een korte wandeling, door een bos waar nauwelijks licht doorheen kwam, hadden we een prachtig uitzicht op de baai met daarin o.a. Nelson en Richmond en ook de Tasman Zee. We hebben onze weg vervolgd verder het park in en via een onverharde smalle weg van 11 km zijn we naar een parkeerplaats gereden vanwaar we een wandeling gestart zijn naar Harwood's Hole. Een deel van de route was gemakkelijk te bewandelen maar een deel ging over de rotsen en het eind van de wandeling was het klimmen en klauteren over nog meer rotsen. Hawke's Hole is een diepe, verticale schacht van 176 m. diep en ca. 50 m doorsnee; een bijzonder fenomeen. Hierna zijn we nog naar een uitkijkpunt geweest waarvoor we wederom flink moesten klimmen en over rotsen klauteren maar het uitzicht over het dal was de moeite waard. Na dit avontuur zijn we naar de kust gereden, naar Marahau, en daar hebben we bij Sandy Bay overnacht. Vanaf deze plaats kunnen we alleen nog maar te voet of over het water verder, want er loopt geen weg verder het Abel Tasman Park in.
- donderdag 16 jan: Tijdens het ontbijt scheen de zon zo lekker dat we buiten hebben ontbeten. Daarna zijn we richting Kaiteriteri gereden en hebben onderweg Split Apple Rock met een bezoek vereerd. Na een korte wandeling kunnen we vanaf het strand Split Apple Rock bewonderen; het is een grote granieten rots die in tweeen gespleten is, als een doorgesneden appel. Via Motueka zijn we richting het zuiden gereden naar Tapawera en daarna naar St. Arnaud. Hier hebben we, na de lunch, een bezoek gebracht aan Lake Rotoiti. Helaas was het weer inmiddels flink veranderd, tegen de middag regende het pijpenstelen en het meer was gehuld in een mistige waas. In dit gebied ligt nog een ander meer, Rotoroa; beide meren zijn gevormd in de ijstijd. In het gebied waar we vandaag rijden zien we voor het eerst de Nieuw-Zeelandse Alpen van dichtbij. Hopelijk wordt het weer de komende dagen beter want we willen in deze regio nog gaan wandelen en mogelijk wat andere activiteiten ondernemen. We zijn doorgereden naar Murchison en hebben daar een camping opgezocht. Morgen reizen we verder naar de westkust, naar de andere kant van de Alpen.

• 17 Januari 2014 - 13:38

Antoon -Corry:

Hai Lieve Buufkes en Johan en Corry.

Zo te zien genieten jullie met teugen,het is er erg mooi dat zien we wel.
    Lianne en Wil wel heel apart om jullie verjaardag op zo,n verre afstand te kunnen vieren,wij hadden dat al dunnetjes gedaan met de nieuwjaarsreceptie,alleen hebben jullie toen geen kaarsjes uit kunnen blazen,veel te druk met de familie.
    Wil Lianne Johan en Corry,geniet nog van jullie mooie vakantie,maar daar hebben jullie geen moeite mee dat kunnen we wel zien.

Groetjes en we houden jullie in de gaten op de mail.