reisverslag 4-8 dec 2013 - Reisverslag uit Burnie, Australië van Johan en Corrie - WaarBenJij.nu reisverslag 4-8 dec 2013 - Reisverslag uit Burnie, Australië van Johan en Corrie - WaarBenJij.nu

reisverslag 4-8 dec 2013

Blijf op de hoogte en volg Johan en Corrie

08 December 2013 | Australië, Burnie

- woensdag 4 dec: Het regende vanochtend. Maar we zijn vanuit de camping toch maar naar Peron Dunes gereden, een natuurreservaat met een breed duingebied, daarna zijn we via St Helens naar Mount Pearson State Reserve gereden en in het bijzonder naar The Gardens en naar Binalong Bay, 2 uitkijkpunten op zee en op de rotsachtige kust. Dit gebied maakt ook onderdeel uit van de Bay of Fires. Het is een mooie kuststrook met witte stranden, lichtblauw helder water en enorme golven. Door het opspattende water lijkt het net alsof er rook uit de baai komt. Vanuit St Helens zijn we meer het binnenland ingereden (noord-westwaarts) via 'the North East Trail'. Bij Pyengana hebben we de doorgaande route verlaten en aangelegd bij een kaasboerderij en later nog bij St Columba Falls, met zijn 90 meter hoogte één van de hoogste watervallen van Tasmanie (zie foto). Gelukkig was het inmiddels droog geworden. Via Derby en Branxholm zijn we naar Scottsdale gereden. Het was een erg bochtige weg door de bergen maar met een bijzonder mooi landschap, subtropisch haast met enorme varens, veel bomen en ook smalle wegen. Vanuit Scottsdale hebben we een camping opgezocht in Bridport, een (bad-)plaats aan de noordkust. Na ons avondmaal hebben we, genietend van het avondzonnetje, nog een wandeling gemaakt langs een aantal historische plaatsen, langs de kust van Bridport.
- donderdag 5 dec: Vanuit Bridport zijn we, via de North East Trail, naar via Lilydale naar Launceston gereden. Onderweg hebben we een bezoek gebracht aan een 'lavendel farm'; honderden hectares groot en enorm veel lavendelplanten die bijna in bloei stonden. En wat ze allemaal maken van die lavendelbloemen.....; je kunt het zo gek niet bedenken of het werd er verkocht. Hierna zijn we doorgereden naar Launceston, de 2e stad van Tasmanie. Net buiten het centrum hebben we een wandeling gemaakt, grotendeels over vlonders, door the Wetlands, een waterrijk gebied grenzend aan de Tamar River met veel zwarte zwanen (en jonge zwanen), eenden, een reiziger, aalscholvers, een slang en allerlei andere vogeltjes. Daarna zijn we buiten de stad naar een camping gereden voor een rustige namiddag en avond. Morgen gaan we Cataract Gorge verkennen, een kloof grenzend aan de stad, en (een deel van) de stad zelf.
- vrijdag 6 dec: 's Ochtends hebben we gewandeld door Cataract Gorge Reserve, langs de kloof, vanuit Kings Bridge naar First Basin. We zijn naar een uitkijkpunt geklommen (afzien volgens Johan, zo'n klim was het) en via een hangbrug zijn we de South Esk River over gestoken. Via de Zig Zag Track zijn we al klimmend en dalend langs de rotswand van de berg aan de andere kant van de kloof, weer naar beneden, naar Kings Bridge gelopen. Aan de rand van de stad zo'n natuurbeleving is speciaal. Na dit bezoek zijn we naar de stad gewandeld en hebben door het centrum gelopen, via een historische wandeling. We hebben vele oude, Victoriaanse gebouwen bekeken, parken bezocht, geluncht in de stad etc. Na dit bezoek hebben we de stad verlaten en zijn we naar naastgelegen Hadspen gereden om daar de nacht door te brengen. We hebben nog even lekker kunnen genieten van de namiddagzon.
- zaterdag 7 dec: Vanuit Hadspen zijn we via Carrick naar Westbury gereden waar Johan een bezoek heeft gebracht aan 'Steam World', een tentoonstelling van allerlei machines e.d. op stoom; machines die vooral in de land- en bosbouw gebruikt werden, zoals getrokken combines, hooipers, zaai- en landbewerkingsmachines. We hebben onze weg vervolgd naar Deloraine naar Scheffield, een plaats waar allerlei muurschilderingen op gebouwen waren aangebracht met 'oude' taferelen, bijv. de werkplaats van een smid, de postkoets die aan komt rijden etc. Bij Latrobe hebben we een bezoek gebracht aan een Antwerps chocolade-museum en -fabriek; er wordt nog dagelijks verse chocoladewaren gemaakt. We hebben geproefd en een paar stukjes gekocht voor bij de koffie die middag. Via Devonport (aan de noordkust) zijn we naar Penguin gereden om de nacht daar door te brengen. Ook hier weer heerlijk genoten van de middagzon en aan het begin van de avond nog een wandeling door het dorp en langs het strand gemaakt op zoek naar pinquins, maar die hebben we helaas niet gezien.
- zondag 8 dec: de dag begon met regen... we hebben in Penguin een overdekte markt bezocht met een heleboel kraampjes en koopwaar van een kapper, masseuse tot kerstprullaria, van koffie tot een zangduo, maar ook allerlei oude/ antieke koopwaar, houten voorwerpen en handenarbeid in de vorm van eigen gemaakte kaarten, gebreide poppen etc. etc. Daarna zijn we doorgereden naar Burnie. Hier hebben we een bezoek gebracht aan Makers' workshop, een soort verzamelgebouw met kleine ateliers voor handwerklieden. Daarna zijn we naar Fern Glade Reserve gereden, een soort parkachtig landschap met vele varens, langs een riviertje. Daar hebben we de platypus (= vogelbekdier) gezien, zie foto. Daarna zijn we naar de camping gegaan, iets voorbij Burnie. Vanavond hopen we toch nog pinquins te zien....

• 10 December 2013 - 10:44

Wim Ketelaars:

Hoi Johan en Corrie, ik zag de link op Facebook, lijkt me erg mooi en avontuurlijk daar.
    Zo zie je nog eens wat, veel plezier nog.
    Groeten
    Wim (van Tante Bertha)

• 10 December 2013 - 20:34

Annie Van Galen:

Prachtige reis lees ik. Supermooie natuur en lekker warm vergeleken met hier. Het begint langzaam 's nachts een beetje te vriezen. Geniet van jullie reis, tot ziens, Annie van Galen

• 13 December 2013 - 21:54

Rachel:

Wat een mooie reis zijn jullie toch aan het maken! Ben nu wel benieuwd of jullie idd nog pinguins hebben gezien natuurlijk ;). Gr. Rachel

• 14 December 2013 - 17:50

Liesbeth Vonk:

Ha Corrie en Johan,

Wat een afwisselend programma hebben jullie en jullie doen ook nog wat aan de conditie, heel goed. Het is een aaneenschakeling van indrukken, maar vooral ook die natuur, lijkt me machtig. En die temperaturen spreken me ook wel aan.
    Geniet nog!
    Wij nog een week en dan is het Kerstvakantie, ook niet gek!